De tijd vliegt... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Judith IJzerman - WaarBenJij.nu De tijd vliegt... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Judith IJzerman - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt...

Blijf op de hoogte en volg Judith

23 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lieve mensen,

Sommige mensen vroegen al wanneer de volgende update komt want het is al 3 weken dat ik iets geschreven heb... En ja, de tijd gaat snel, want ik zit al over de helft van mijn reis. Volgende week zit ik hier al 2 maanden..En vandaag heb ik week 7 er op zitten van mijn stage.. Nog 3 weken en dan komt Siska. En dan samen nog 2 weekjes project..En dan natuurlijk de heerlijke vakantie. Conclusie is: de tijd vliegt.. Ik zal snel even jullie weer op de hoogte brengen:

Week 6:
In die week was ik alleen hier als vrijwilliger in huis. Dat is toch ook wel heel lekker, even bij komen van alles wat we de afgelopen maand hebben gedaan. Ook al was het wel rustig om je heen zo zonder andere huisgenootjes. Ik was heel erg verkouden deze week, ik had bijna geen stem meer. Eigenlijk zou ik die week naar de crèche gaan. Maar omdat ik zo verkouden was, ben ik naar Grade R ( groep 1/2) geweest. Je bent dan nog wel in contact met de kinderen, maar minder dan op de crèche. Voordat dat ik iedereen aansteek. Dat was wel een vermoeiende week, omdat je niet helemaal fit bent.. Die week was het thema in de kleuterklas : Watervoertuig. De kinderen hebben bootjes gemaakt met doosjes, een papieren bootje gemaakt en bootje geverfd. Heel erg leuk om de kinderen zien te werken, en de kinderen complimentjes te geven. Dan stralen ze van oor tot oor! Ik kan ook zo genieten van als ze maandag, woensdag en vrijdag in de kerk beginnen met zingen en luisteren naar een verhaal. En soms gaan ze dan ook dansen bij het zingen. Echt een geniet moment! De juffrouw van de crèche had al aan de projectleider gevraagd, waar ik bleef deze week. Ze miste mij namelijk. Ze is als ik er niet ben, alleen op de crèche met 13 á 14 kinderen.. Die week heb ik ook het gezondheidsrapport uitgewerkt voor de kinderen. Het is nog niet helemaal klaar. Maar dat komt binnenkort. Het is erg interessant om z’n onderzoekje te doen. Vrijdags was ik vrij, omdat het Woman’s day was. Ik werd morgens wakker gemaakt door me Colleen ( mijn Afrikaanse moeder) en ze bracht een tijdschrift en een reep chocolade. Happy Women’s day Judy! Echt heel erg lief, en later bracht ze nog een lekker kopje thee. Heerlijk lang weekend, even heerlijk bijtanken. Zondag ben ik met me Afrikaanse moeder mee geweest naar een verjaardag een familie lid van haar. Het was erg gezellig. Het was weer een leuke week, en leerzame week.

Week 7:
Deze week kwamen een Amerikaanse moeder en dochter. Echt heel leuk om mensen te ontmoeten van de hele wereld.. Ik moest wel even heel erg wennen dat ik nu volledig Engels, want als ik nu een Nederlands woord zeg snappen ze me echt niet haha. Maar het is me gelukt, kreeg zelfs een compliment van ze dat ze het zo goed vonden dat ik het in korte tijd zo ‘goed’ kan… ( dat ik mij verstaanbaar kan maken). De Amerikanen doen ook vrijwilligerswerk voor 2 weken op het zelfde project als ik.
Dinsdags regende het al, en ik begon in Grade R en even later werd ik gebracht met het busje naar de crèche. Dat was wel erg leuk, de kinderen vonden het weer leuk om me te zien, na 2 weken niet mij gezien te hebben. Ze komen dan weer op je af rennen. Heerlijk gespeeld met de kinderen, en aandacht en liefde kunnen geven.
Woensdags regende het de hele dag een beetje door, en was het ook koud in de crèche. ‘s morgens heb ik met een andere juffrouw van de school het keukentje in de crèche schoongemaakt en speelgoed opgeruimd. Dat was ook leuk om te doen, en was ook wel nodig..
Donderdag waren we onderweg naar het project, en werden we gebeld dat de school vandaag gesloten is. Het heeft echt de hele nacht echt ontzettend hard gewaaid en geregend.. En de schoolplein was gisteren al erg nat. Maar ze hebben de school voor die dag gesloten, omdat het erg ontzettend nat was..Dan gaat er ook wel door je heen, hoe zal het er in de sloppenwijk wel niet uit zien.. Dus we waren zomaar een extra dagje vrij.
’s Morgens met de Amerikaanse moeder en dochter wezen winkelen in Claremonte is een heel groot overdekt winkelcentrum. Het was erg gezellig. We hebben een leuke ochtend gehad. ’s Middags ben ik bezig geweest voor de crèche. Ik maak posters voor de crèche zodat de kinderen ook wat kunnen leren bij de crèche. Zodat ze ook kunnen tellen en maanden/dagen/dieren/kleuren/vormen/seizoenen kunnen op zeggen. Dus in mij vrije tijd ben ik heerlijk aan het knutselen voor de crèche.
Vrijdag was de school wel weer open, maar er waren echt heel weinig kinderen naar school gekomen. Nog minder dan de helft. Ik mocht die dag weer naar de crèche. Heerlijk me t de kinderen gespeeld vandaag. Ik ging even op de grond zitten, en de kinderen wisten niet hoe snel ze bij mij moesten komen. En voor ik het erg er in had, lag ik lang uit op de grond met alle kinderen boven op me En ze hadden toch een plezier. Echt genieten van die kinderen. ’s Middags zijn Colleen (mijn Afrikaanse moeder) en ik naar een Bijbelwinkeltje geweest, dat was echt heel leuk om heen te gaan. Ze hadden ook hele mooie boeken/cd’s.
Zaterdag en Zondag heb ik heerlijk rustig aan gedaan, lekker knutselen ect.
Deze week was het weer echt minder, we hebben veel regen gehad en was het koud hier in Kaapstad. En je beseft veel meer dan als het slecht weer is , dat wij het dan nog goed hebben. Ik heb ook huisjes gezien die blank stonden van het water.. wat zitten wij toch te zeuren als het even hard regent.. Hier is het veel erger.. hier staan huisjes blank met water, en ze hebben al zo weinig..


Week 8:
Deze week een wisselvallig weekje qua weer, maar ook voor mij qua project..
Maandag naar de crèche geweest.. Moet zeggen dat het een vermoeide dag was, de kinderen waren erg druk. Toen ik terug naar de school liep vanaf de crèche kwam ik de kinderen van Grade R tegen. De kinderen kwamen op me af rennen: ‘Teacher Judith!!’ en kreeg van alle kinderen een dikke knuffel, heel erg leuk dat de kinderen het zo leuk vinden dat je er bent!
Dinsdag heb ik een dagje geholpen in Grade R ( groep 1/2), ze hebben deze week het thema water. De kinderen maken allemaal werkjes over water gemaakt. En leren nu meer cijfers en tellen. Het is echt een hele leuke klas.
Woensdag waren we weer onderweg naar de school, en werden we weer gebeld dat de school gesloten is omdat er te veel regen gevallen is, en het erg modderig is.. Toen hebben we besloten om een dagje mee te gaan naar Colleen haar school, zo zien we een andere school. En het was echt heel erg leuk, het is een mooie school. Ik heb geholpen in een klas met de aquariums maken van een schoendoos. Echt heel erg leuk, ‘juffrouw kijk eens wat ik gemaakt hebt’. Het was echt heel erg leuk om ook eens een andere school te zien. Het is ook goed dat je ook eens wat anders ziet. En de kinderen waren ook echt heel erg leuk, toen ze naar huis gingen kregen we een knuffel van veel kinderen ‘’ bye bye teacher’’. Echt zo schattig! Het was een lange dag maar wel erg gezellig en leuk.
Gisteren ( donderdag) weer een dagje crèche, en weer heerlijk gespeeld met de kinderen en ik probeerde te tellen om een spelende manier, en hoe enthousiast sommige kinderen dan kunnen zijn. Echt heel leuk. ’s Avonds gingen met z’n allemaal uit eten ( Amerikanen, gastgezin en ik) bij een Mexicaan. Het was erg gezellig en lekker, we hebben een gezellige avond gehad.
Vandaag ( vrijdag) heb ik een weer een dagje geholpen bij Grade R, samen gekleid met de kinderen, en geverfd over het thema: water. Speciaal voor: Martine/Jeanet/Renske en Esther: Vandaag ben ik op verjaardag geweest bij Jeanet, ik was gewoon aanwezig op Jeanet haar verjaardag! Het was echt super dat het zo kan!
Nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte!

Ik geniet van mijn weekenden, ik doe dan niet zo veel. Uitrusten en energie op doen voor de aankomende week.

Ik wil iedereen echt heel erg bedanken die zo mee leven/berichtje sturen/kaartje sturen/skypen/facebook /volgen van me blog. Echt heel erg leuk.

Ik wens iedereen een fijn weekend toe. En voor die gene die weer moeten beginnen met school of stage, heel veel succes!

Heel veel liefs,
Judith

  • 23 Augustus 2013 - 18:37

    Dianne:

    Hee Judith!
    Wat een leuke blog weer! Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!
    En wat een mooie foto's, leuk om te zien! vooral de foto's met de kinderen van de crèche!
    Geniet nog van de komende weken!


  • 23 Augustus 2013 - 18:38

    Renske:

    Hoi Juut,

    Het is altijd leuk om jouw verslagen te lezen.
    En het was vandaag ook heel erg leuk dat je erbij was op Jeanet's verjaardag heel gezellig!!:D
    Ik wil nog proberen wat vaker op skype te zitten, wil alleen niet altijd lukken.. :(
    Maar ik spreek je zeker op whatsapp!!

    Geniet nog van je tijd in Zuid-Afrika!!!

    Liefs xx Renske

  • 23 Augustus 2013 - 18:42

    Martine Van Der Meer:

    Hoi Judith,

    Weer erg leuk om te lezen! Was vanmiddag erg gezellig bij de verjaardag van Jeanet!

    Liefs

  • 23 Augustus 2013 - 22:29

    Gregor:

    Hey Teacher Judith!
    Ik vroeg me inderdaad al af wanneer de volgende update zou zijn en merk dat ik op mijn wenken wordt bediend. Super! Aan je verhaal en de prachtige foto’s valt het me op hoe enorm blij de kinderen, de jufs en ook je Afrikaanse moeder met je zijn.
    Ik begin me toch langzamerhand af te vragen of je nog wel terugkomt? :-) Zeker als ik lees hoe vaak je het woord “leuk” gebruikt!!!! Ik tel namelijk 18X “leuk” in je verhaal!! Hahaha, dat kan enkel betekenen dat je het zeer naar je zin hebt, of om het in jouw woorden te zeggen: Het is echt leuk! :-)
    Ik ken wel International Women’s Day op 8 maart, maar Happy Woman’s day? Nog nooit van gehoord. Ik hoor graag een keer de achtergrond ervan.
    Lesmateriaal maken voor de kinderen, je verstaanbaar maken in het Engels en tussendoor ook nog een verjaardag bezoeken? Fantastisch. Volgens mij is er weinig dat jij niet kunt!
    Heel veel plezier met de andere helft van je verblijf, ik hoop dat het net zo leuk(!) wordt.
    Groet,
    Gregor

  • 24 Augustus 2013 - 21:50

    Sylvia:

    Hey Judith,

    Leuk verhaaltje weer!
    En inderdaad: Bij twee druppels regen klagen we hier al....... je moet er toch niet aan denken dat je bij regen iedere keer je hele huis moet dweilen..... vreselijk!

    Veel succes met het maken van de posters!

    Groeten Syl

  • 26 Augustus 2013 - 19:04

    Suzanne Wevers:

    Hee Judith,

    Dat is ook toevallig hè, ik ben weg en het mooie weer is ook weg! Haha! Maar wat leuk om je blog te lezen, zo voel ik me toch nog een beetje alsof ik er nog bij ben. Echt leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt en dat het zo goed gaat met Engels praten. En wat een schat is Colleen toch, wil je haar alsjeblieft de groetjes doen en zeggen dat ik haar mis?

    Kus van Suus

  • 26 Augustus 2013 - 22:25

    Alie Hamhuis:

    Hoi Judith,

    Ik heb weer genoten van je verslag. Je hebt weer heel veel gedaan.
    Straks moet je nog weer Nederlands leren praten.
    Nog bedankt voor de kaart. Wij hopen dat we vrijdag een mooie dag hebben.
    Geniet nog van de weken die je daar bent. Als de tijd vliegt sta je zo weer met je beide benen op Schiphol.

    Groetjes Alie

  • 27 Augustus 2013 - 15:50

    Gerda:

    Hoi Judith, ,ik heb even bijgelezen, en lees dat het goed met je gaat! Gelukkig maar! Wat heb jij al veel gedaan, gezien en beleefd. Blijf schrijven en genirt nog even daar!

  • 02 September 2013 - 16:49

    Je Raad Maar Wie........:

    Het wordt wel weer tijd voor een nieuw verslag :)

  • 03 September 2013 - 19:41

    Ook Bij Deze: Je Raad Maar Wie.......:

    Update! Update! Update! Update!
    Wij willen een Update!!!!!! :-)

  • 03 September 2013 - 19:53

    Judith IJzerman:

    Als jullie je naam even doorgeven, dan krijg je een update van mij:)!

  • 03 September 2013 - 20:17

    Je Raad Maar Wie.........:

    Mij heb je toch al geraden.......

  • 05 September 2013 - 13:24

    Wij:

    Hallo Judith,

    Wanner komt er weer een update?
    Zo als wij al zien zitten er meer mensen op de wachten..

    Groetjes, Ons

  • 05 September 2013 - 19:51

    Ook Bij Deze: Je Raad Maar Wie.......:

    Update! Update! Update! Update!
    Wij willen een Update!!!!!! :-)
    Hahaha.

  • 10 September 2013 - 19:31

    Roëlle Pielman:

    Superleuk verhaal Judith! Geniet nog van t laatste maandje..
    Want ik kan je zeggen..het vliegt voorbij. Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 666
Totaal aantal bezoekers 21434

Voorgaande reizen:

29 Juni 2013 - 10 Oktober 2013

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: