Week 3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Judith IJzerman - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Judith IJzerman - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg Judith

20 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi Lieve mensen

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties, erg leuk om dat te lezen. En dat zoveel mensen je blog lezen.
Ik zit alweer 3 weken hier in Kaapstad, wat gaat die tijd al snel..
Ruim een week geleden heb ik geschreven over de vakantie en de aankomst bij het gastgezin en 1 dag project. Inmiddels heb ik al 2 weken bij het project geholpen.
Ik heb vanaf dinsdag tot vrijdag in de eerste week eigenlijk alleen maar geholpen bij de crèche, omdat de school vakantie had. Het is echt elke dag weer indrukwekkend hoe het gaat. De kinderen zijn echt heel lief, en vertrouwen je direct. En dat merk je wel dat ze dan thuis niet veel liefde krijgen. De créche heeft niet zo heel veel, het is heel anders dan wat wij in Nederland hebben, dan zie je hoe verwend wij zijn in Nederland!
De omgang met de kinderen is hier ook heel anders. En de hygiëne ook. Dat is wel even wennen als je als Nederlander komt. Maar ik vond het een hele leuke week. Het is wel erg vermoeiend z’n eerste week maar je moet ook aan alles wennen, je werkt voor het eerst in een arme wijk waar ze niet heel veel hebben. Het is je eerste week, je moet aan alles wennen.
Donderdag heb ik met 3 andere huisgenoten De Lion Head beklommen. Ik dacht dat doen we even, maar dat viel wel even tegen.. Het was een behoorlijke steile berg. En je hebt niet gewoon een wandelpad waar je over heen loopt, je moet ook echt klimmen en klauteren.. Het was echt super mooi onderweg, hoe hoger we kwamen hoe mooier het werd, echt super. Uiteindelijk zijn we boven op de berg gekomen, en wauw wat was ik blij dat ik hem had geklommen. Echt super mooi uitzicht, het was een hele mooie ervaring om z’n mooie berg te beklimmen. Er af ging wat makkelijker dan er op, al vond ik dat ook wel eng. Maar we hebben de berg beklommen. 's avonds kwam het Nederlandse huisgenootje ook naar Kaapstad, en we zijn naar mama Africa gegaan om daar heerlijk te gaan eten. Het was echt heel leuk, er was live aan muziekbandje. Erg leuk om dat live te horen, het was goeie muziek.
En vrijdags gingen we weer een dagje naar de crèche en ik had me toch een spierpijn. Maar het was de moeite waard.
Zaterdag heb ik eigenlijk niet heel veel gedaan, ik moest even bijkomen van alle indrukken van die week.
Zondag zijn we rond 9 uur richting een kerk gegaan, we wilden met alle huisgenootjes naar een Afrikaanse kerk. Het was een hele leuke ervaring, ze hadden leuke liedjes. En je kon inderdaad gaan dansen/springen. Voor mij ging het verhaal wat ze vertelde wel heel erg snel, die man die het vertelde was ook heel druk, en dan ben je daar meer mee bezig. Je bent weer een ervaring rijker.
’s Middags ben ik met het Nederlandse huisgenootje mee geweest met de Hop on Hop Off bus. We hebben een hele gezellige middag gehad. Het was redelijk mooi weer, daar hadden we geluk mee. We konden lekker boven in de bus zitten(buiten). Een weekend vliegt weer voorbij.

Maandag begon de school weer.. En een ander huisgenootje en ik mochten helpen in Grade R. Dat zijn de 5/6 jarige kinderen. Hun noemen ze de baby’s, beetje vreemd, ik vind ze geen baby’s meer haha. Maar ze hebben een hele goeie juffrouw, en het is wel leuk dan heb je je voorgesteld aan de klas, en zingen ze in koor: Hallo teacher Judith. Dat is wel heel leuk. De eerste dag moest alles nog klaar gezet worden omdat het vakantie was geweest. Ik en huisgenootje hebben samen even de tafeltjes en stoeltjes klaar gezet. De kinderen wassen eerst hun handen voordat ze het lokaal in mogen. Dan gaan de kinderen heel netjes zitten op de grond. Ze luisteren echt heel goed naar de juffrouw. Het is ook een leuk om het te zien hoe de kinderen dan zijn. Ze zingen veel liedjes, en ze leren ook al schrijven. Ze hebben een thema deze maand, en dat is winter. Ze maken allerlei werkjes over de winter. De kinderen maken ook direct contact met je. Dinsdag hebben we eigenlijk bijna het zelfde gedaan met de kinderen. En er werd ons even vertelt/gezegd dat wij woensdag alleen waren met de kinderen, en dat wij ze dan les moeten geven. Dinsdag ben ik een dagje weer naar de crèche geweest. Het was weer een hele leuke dag. Toen ik binnen kwam, wisten de kinderen niet hoe snel ze bij mij moesten komen. Echt heel leuk dat ze het zo leuk vinden dat je komt. Heerlijk die dag met de kinderen gespeeld.
Woensdag was het de dag van lesgeven aan de kinderen.. De kinderen waren toch heel anders dan bij hun eigen juffrouw. Ze gaan je uitproberen, ze gaan je grens opzoeken. En de omgang met de kinderen op de school is ook anders dan in Nederland. Dat is was wel lastig, maar we hebben op zich een leuke dag gehad. Maar het was wel erg vermoeiend. We hebben gezongen met de kinderen, geknutseld, letter S geleerd. Het was een leuke dag. De huismoeder van het gezin waar is zit was Woensdag jarig. Het was een gezellige verjaardag.. En ja, ik kan het zeggen, ik heb gebraait in Afrika.
Donderdag en vrijdag heb ik geholpen bij de Grade R. De Juffrouw was er weer, en ik heb geholpen met spulletjes klaar zetten, buiten spelen met de kinderen. De dagen vliegen echt weer voorbij.
Vrijdagmiddag kwamen Reini en Henk nog even op bezoek bij mij. Het huis even laten zien waar ik verblijf, en zijn we daarna naar het Waterfront gereden, en daar lekker gegeten en geklets. Het was leuk om Dedemsvaarders mensen te ontmoeten in Kaapstad. Van het weekend zal ik weer lekker niks doen. Ik doe de weekenden niet heel veel, bij komen van de week die ik gehad heb. Het werken met de kinderen is toch wel vermoeiender dan ik had gedacht. En dan kan ik in het weekend weer heerlijk bij komen.
De meeste vrijwilligers die hier komen willen heel veel zien en doen omdat ze ongeveer 1 maand blijven.. Maar ik heb natuurlijk al veel gezien met Koen en Eline. En ik heb straks nog iets meer dan een week met Siska om veel te gaan zien van Kaapstad.
Ik wordt wel een beetje jaloers op het weer in Nederland. Afgelopen dagen is het echt winter geweest hier in Kaapstad.. Veel regen en bewolkt, maar als het goed is zullen wij aankomende week ook lekker weer krijgen. Voor ons als Nederlanders is het wel lekker als het hier 20 graden is. Maar als het regent is het ook overal koud, want in Afrika kennen ze geen verwarming.. Die begin ik langzaam toch wel een beetje te missen. Maar gelukkig wij ons warm aankleden, dat zullen veel mensen hier niet kunnen in Afrika.

Ik wil jullie nog even leuke woordjes leren in het Afrikaans:
Televisie = beeldradio
Lolly= stokkielekker
Trampoline = wipmat
Douchen = stortbakkie
Chirurg = snijdokter
Couveuse = bababroeikas
String = amperbroekie
Verkeerslicht = robot
Chaos = deurmekaarspul
Cake = sponskoek
Lift = hijsbak
Scooter = brompony
Babysitter = kroosttrooster
Baby = baba
Computer = rekenaar
Giraffe- langnekkameel
Bedankt = Dankie
Vrijgezel = alleenloper
Openingstijden = besigheidsure
braaien= BBQ-EN

Nou lieve mensen, ik stop er weer mee. Het is weer een lang verhaal geworden. Ik hoop dat jullie het leuk vonden. En voor de mensen die op vakantie gaan, een hele fijne vakantie toegewenst!

Veel liefs
Judith

  • 20 Juli 2013 - 12:49

    Rob En Lisanne :

    Wauw! Wat een verhaal weer! Zo te zien heb je het druk en naar je zin.
    Haha al die Afrikaanse woorden! Grappig:)
    Veel succes en plezier en we kijken uit naar je volgende verslag.
    Liefs Rob en Lis

  • 20 Juli 2013 - 21:26

    Sylvia Kamerman:

    Wat een hoge berg!!!! Die heb je maar mooi beklommen!
    Als je aan Afrika denkt: denk je toch al gauw aan hitte......maar dan hebben wij het hier toch wat warmer. Nu ik dit typ is het hier zaterdag 20 juli, 21:04 en het is nu nog ongeveer 23 graden en windstil..... Super lekker zomerweer.

    Ik lig in een deuk om het woord "amperbroekie" dat is toch geweldig!

    Blijf schrijven, heel leuk om te lezen!

    Groetjes Syl

  • 21 Juli 2013 - 11:02

    Gregor:

    Ik merk dat ik aardig wat had in te halen qua reisverhalen! Wat me direct opviel was die prachtige foto met een baby op je arm; ik kreeg direct een flashback naar het moment dat mijn aandacht, terwijl ik serieus (ahum, ahum) aan het lesgeven ben, wordt getrokken naar een lokaal aan de overkant waar jij volledig uit je dak gaat met 2 baby’s (poppen) in je armen. Haha, mafkees! :-) Bijzonder leuk om over je avonturen te lezen. Grappig dat je juist het weer mist in NL, dat lijkt me een unicum. Een stokkielekker? Brompony? Langnekkameel? Dat moet zeker een aantal glimlachen op je gezicht hebben getoverd. Heel veel plezier met alles wat je doet en natuurlijk ook succes volgende week met de letter “T” nu de “S” achter de rug is. Mocht je de “T” in jouw favoriete taal het Engels onderwijzen hier een paar woorden die beginnen met een T:
    Tac of Tizzy – Voor iets dat supercool is!
    Thingimajigalibob – Als je niet op een word kunt komen.
    En natuurlijk ook TTUL - Talk to u later
    Groet, Gregor


  • 21 Juli 2013 - 14:26

    Esther:

    Heee Lieve Judith!

    Wat super om te lezen en te zien op de foto's dat het zo goed met je gaat! Vooral die foto met een baby op je arm, en er dan zo gelukkig en trots bij kijken!
    Lekker genieten meid, voor je het weet zit je weer in het dan veel te koude Nederland!
    Was ook erg gezellig om gisteren ''even'' te skypen.

    Kijk nu al uit naar je volgende stukje!
    Dikke knuffel, Esther

  • 21 Juli 2013 - 16:07

    Rianneslager:

    he judith

    wat super om allemaal te lezen en wat doe je het goed!!!!mooi je foto's en wat leuk dat je zo veel dingen leert en doet
    ben trots op je hoor heel dapper zo ver weg van je familie
    Leuk dat je daar viste kreeg speciaal dan he...
    ga zo door zou ik zeggen en blijf schrijven en tja die kou....
    dan ben je straks hier weer winter hard...
    fijne tijd we denken en bidden voor je
    liefs rianne en fam
    leuke woorden trouwens echt lachen als je in nederland terug bent ben ik op zoek na een kroosttrooster alleen dan wel van een blank kindje ......

  • 24 Juli 2013 - 12:53

    Marjan Koops:

    Mooi verhaal Juud.
    Gaat zo te lezen allemaal goed..houden zo en genieten!
    Leuk die woordjes op het laatst :-)

    Greetz Marjan

  • 27 Juli 2013 - 12:16

    Ineke:

    Hoi Judith

    Even een berichtje hier zitten we midden in een onweersbui die hopelijk wat afkoeling brengt.
    Het verhaal is weer leuk om te lezen, vooral die mooie woorden wat doen wij toch moeilijk met al die lastige Nederlandse woorden waarvan je soms niet weet hoe je ze moet schrijven.
    Nou op naar het volgende verhaal tot gauw.
    Groetjes liefs ineke

  • 30 Juli 2013 - 19:17

    Erik Boer 10:

    Hallo Judith,
    Wat een mooie foto's wat een pracht land.
    En natuurlijk fijn om te lezen dat je het zo leuk vindt.
    Maar even over dat braaien, volgens mijn collega is dat dus echt geen BBQ
    Maar verder zijn er fantastische woorden, en ik ben blij dat ik de vertaling van cake en openings tijden is gezien heb ook om mijn collega.
    Nou nog veel plezier daar en wat het weer betreft het wordt hier ook al wat koeler hoor.

    Grtn Fam. Boertien.
    En we zullen je in onze gebeden meenemen
    En een ieder die daar komt.

  • 30 Juli 2013 - 23:08

    Albert En Margriet:

    Judtih,
    Alweer een maand in Zuid Afrika!! Wat een tijd alweer en wat heb je veel indrukken opgedaan en veel nieuwe mensen leren kennen. Fijn om zo nu en dan van je te horen. De wereld is klein hè, via Facebook, lekker lang Skypen ;-), mail en deze site kun je nog veel contact met iedereen hebben. En dan bezoek van Henk en Reini, wat leuk en gezellig!!
    De foto's zijn mooi, dan krijgen we een beetje een indruk hoe het bij jou is.
    En die woorden......lachen horen. Sommige gaan we hier ook maar invoeren, duidelijk taal.
    Veel plezier en sterkte.......er zijn heel veel mensen die op afstand met je meeleven.
    Lieve groet


  • 01 Augustus 2013 - 13:07

    Dolf En Margreet:

    Heeeeeeey Judith,

    Wat gaat de tijd toch snel, en wat kun je veel meemaken in die tijd!!
    Heel mooi om je zo te volgen.Vooral de combinatie van de foto's en je verhaal erbij..Super!!
    Ga zo door, geniet ervan, leer ervan, blijf jezelf !
    Heeeel veeel zonnige ( sorry sorry) van ons allemaal, liefs margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 877
Totaal aantal bezoekers 21436

Voorgaande reizen:

29 Juni 2013 - 10 Oktober 2013

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: