Vakantie Kaapstad en aankomst Gastgezin en Project - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Judith IJzerman - WaarBenJij.nu Vakantie Kaapstad en aankomst Gastgezin en Project - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Judith IJzerman - WaarBenJij.nu

Vakantie Kaapstad en aankomst Gastgezin en Project

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

09 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lieve mensen,
Weer een berichtje vanuit Kaapstad. Ik vind het echt super leuk al die reactie’s op mijn verslagen. En ik moet zeggen, ik denk nog wel veel aan Nederland. Ik denk dat dit geen kort verslag wordt, aangezien ik ook nog een week vakantie heb gehad. Veel leesplezier.

2 Juli:
Hebben we het vervolg van de Hop on Hop off bus de blauwe route. . We zijn er uit gegaan bij de Kirstenbosch, een tuin met allemaal planten/bomen/bloemen/bosjes van Zuid-Afrika. Het is een hele grote tuin. Wij hebben maar een klein stukje ervan gezien, omdat we nog meer wilden zien van de blauwe route. We zijn ook bij het wijngebied uit de bus gegaan. Daar hebben we een rondleiding gekregen in de wijnfabriek, en hadden nog een wijnproeverij. Ik moet zeggen, de wijn is toch wel lekker hier. Niet allemaal mijn smaak, maar vooral de witte wijn was wel lekker. Na de wijnproeverij zijn we bij de townships eruit gegaan. We wilden het eerst niet doen, omdat we al een hele dag onderweg waren, en we misschien de laatste bus zouden missen, maar gelukkig kon het nog. Nou, dat is wel heel indrukwekkend hoor de townships. Het ziet er echt heel armoedig uit. Maar de mensen vond ik niet armoedig er uit zien. We hebben een rondleiding gehad in de townships, en mochten bij sommige huisjes binnen kijken. Je kunt het je niet voorstellen om zo te leven. We kwamen ook een jongetje tegen met een blackbarry telefoon, het is allemaal zo onwerkelijk. Na de townships zijn we weer richting Waterfront gereden, daar hebben we nog even lekker gegeten. En zijn we weer richting ons hotel/appartement gegaan.

3 juli:
Vandaag wilden wij naar het Olympisch stadion gaan. Eenmaal onderweg zagen we dat er geen wolk om de Tafelberg zat, en hebben we besloten om te gaan kijken als de kabelbaan open is. Eenmaal aangekomen bij de kabelbaan, is hij gesloten. Het waait te hard. Aangezien het 10 uur was geweest, en we nu 2 uur moesten wachten op de volgende rondleiding van het Stadion. Hebben we besloten om naar het Robbeneiland te gaan. We wilden met de boot van 11 uur. Maar die was helaas al vol, we moesten wachten op de volgende boot van 13.00 uur. In tussen tijd hebben we bij het Waterfront even rond gelopen. Toen was het tijd om richting de boot te lopen. Toen we op de boot waren, zagen we in de zee een zeehond zwemmen. Erg leuk gezicht die zeehondjes. Het was zeker 1 uur varen. Het was echt schitterend. We kwamen bij het Robbeneiland aan, en er stonden bussen voor de rondleiding over het Robbeneiland. Dat was erg interessant. Al kon ik zelf er niet veel van verstaand, het ging wel heel snel het Engels. We zijn nog in de cel van Nelson Mandela geweest, Nouja in niet, maar we konden zijn cel zien. Dat was wel erg indrukwekkend. Een man die zelf ook gevangen zat, vertelde veel over wat er toen gebeurde. Die meneer was nu 47, maar hij moest eigenlijk tot 2009 in de gevangenis zitten, maar met dank aan Nelson Mandela mocht hij er in 1991 er al uit. We hadden de boot gemist van 4 uur. Om kwart voor 5 kwam de volgende boot er aan.

4 juli:
Vandaag hebben we gewacht tot dat het 9 uur was, en gekeken op de site als de kabelbaan van de Tafelberg. Maar helaas op de site stond dat die gesloten was, en we zijn er voor de zekerheid ook maar heen gereden. Maar ook daar was het nog steeds dicht. We zijn toen door gereden naar Kaap die Goede Hoop. Wauw, wat een mooi uitzicht onderweg zeg. En onderweg kwamen we nog aantal dieren tegen. En langs de weg kwamen we bavianen tegen, en iemand van de medewerkers langs de kant had zijn raam open van de auto, en ja hoor wat doen die bavianen.. gaan de auto in, halen zijn lunch koffertje er uit.. Heel grappig en bijzonder om te zien. Eenmaal aangekomen bij Kaap die Goede Hoop, was er heel veel wind. Echt heel veel, we werden bijna omgeblazen. En wat een mooi uitzicht zeg, echt GE-WEL-DIG!! Na Kaap die Goede Hoop zijn we door gereden naar Cape Point. En ook dat was echt weer GE-WEL-DIG!! Wauw, wat is Zuid-Afrika toch mooi echt super! Je denkt het is een klein verhaaltje, maar we zijn echt de hele dag onderweg geweest. Je moest met een kabeltreintje naar Cape Point. Dat was erg leuk om mee te maken. Toen we terug kwamen, zat er een slot om onze band van de auto.. we stonden verkeerd geparkeerd, we stonden op de personeelsparkeerplek.. ja een boete van R200 (= 20 euro)… Je hebt echt super mooi uitzicht als je naar Kaap die Goede Hoop rijdt. Echt super mooi.

5 Juli:
Vandaag wilden we uitslapen, maar om 8.30 uur kwam Eline mij wakker maken, met het feit dat de kabelbaan van de Tafelberg open is. Dus we hebben ons snel aangekleed en gegeten en richting de kabelbaan. Het was echt heel druk. Maar wat is het toch mooi om op die berg te staan zeg. Echt de moeite waard! We hebben een poos in de rij gestaan, maar dan heb je ook heel wat moois. Toen we op de berg stonden, zagen we dat er een wolk aan kwam, en ja hoor even later kwam die bij de Tafelberg.. We hadden net geluk dat we nog vele mooie foto’s konden maken van het uitzicht. Als je naar Zuid-Afrika gaat en dan Kaapstad, zou ik echt een keer op de berg gaan staan! Vele mooie foto’s gemaakt, en een kopje koffie gedronken, zijn we weer richting beneden gegaan, want het werd aardig koud aan het worden. Beneden was het weer lekker weer. We hebben gesloten om naar de echte stad te gaan Kaapstad zelf. Ik vond het wel spannend, om daar te lopen. We hebben wel gemerkt dat Kaapstad zelf de stad goedkoper is, dan het Waterfront. We waren allemaal wel erg moe aan het worden, en zijn we lekker richting huis gegaan. Lekker rustig aan gedaan.

6 Juli:
Vandaag lekker rustig aan gedaan. Ik wilde eigenlijk nog wel heel graag naar het Stadion van Kaapstad. We hebben daar een rondleiding gekregen in het stadion. Het is echt een heel mooi stadion. We mochten de kleedkamer in, waar alle voetballers hebben gezeten. Het was een mooie rondleiding. En als laatste mochten we naar het veld toe, we mochten er niet op staan, maar wel met onze handen het aanraken. Dat hebben we natuurlijk wel even gedaan. Ik hoop nog wel naar een wedstrijd te gaan van Ajax Cape Town. Verder hebben we rustig aan gedaan.

7 Juli:
Dat was de laatste dag met Eline en Koen. Ik zag wel tegen alles op. Ik vind het allemaal wel erg spannend. Het idee dat ik straks in Kaapstad alleen ben. Maar voordat ze me naar het vrijwilligershuis brachten zijn we nog bij het Waterfront bij het Aquarium geweest. Daar waren erg leuke vissen en zeedieren. Er moest toch een einde aankomen , en Eline en Koen hebben mij naar het vrijwilligershuis gebracht. Ik kwam er achter dat dat toch niet zo wat voor mij was. Je bent met zoveel mensen daar. En aangezien mijn engels niet zo goed is, vond ik het wel heel spannend allemaal, want de mensen in had huis spreken bijna allemaal engels. Gelukkig waren er toch nog wat Nederlanders, waar ik ook mee kon praten. Ik heb lekker een poos op me bed gezeten een boekje lezen. En ’s avonds kwam de huisbaas nog even voor de regels en een beetje oriëntatie. Na die tijd naar bed gegaan. Het was erg rumoerig. Ik heb die nacht ook niet zo super goed geslapen. Maar het was maar voor 1 nachtje.

8 Juli:
De dag van de Oriëntatie en de dag naar het gastgezin toe. Ik vond ook dit weer spannend, je weet niet zo goed wat je allemaal goed verwachten. De kregen heel veel informatie, en hebben nog een rondje Kaapstad gelopen. Onder de oriëntatie kwam ik er achter dat er nog een Nederlands meisje naar het zelfde gastgezin gaat als ik. Dat is wel heel fijn. ’s Middags werden we naar ons gastgezin gebracht. Het is echt een heel mooi huis waar we verblijven. Dat had ik echt niet verwacht. De andere vrijwilligers gaven ons een rondleiding in het huis. Later kwamen de gastouders thuis. Het was echte een heel fijn welkom. Wij zouden in Nederland een hand geven, maar wij kregen een knuffel van de gastmoeder. Echt heel fijn, en met mijn Engels komt het ook goed zei ze. Phff toch wel een opluchting. De Gastvader die is de kok in huis. En ja, ik zal jullie zeggen, het is echt heerlijk! Het eten is allemaal wel heel erg wennen, het is allemaal heel machtig. Je eet hier ook rond 19 a 19.30 uur. Er zitten hier 4 andere vrijwilligers in huis, het is heel erg gezellig. Ze helpen je met alles. De gastvader kan mij verstaan als ik langzaam Nederlands spreek, en hij praat dan in het Afrikaans terug. Dat is wel heel fijn, want dan kan ik mij toch een beetje verstaanbaar maken. Dat is wel heel erg fijn. Want het Engels gaat toch nog niet zo goed. Het was een lange en vermoeiende dag.

9 Juli:
Heerlijk geslapen, vandaag is het de dag dat ik zal beginnen aan het project. Deze week zal ik vooral op de crèche helpen. De school heeft deze week nog vakantie. 2 huisgenootjes die uit Duitsland komen, hebben het zelfde project. Dat is wel heel fijn. Om 8.30 uur gingen we richting het project. Ik zag toch nog wel veel armoede om mij heen. Aangekomen bij de school, het ziet er ook wel wat armoedig uit. En vanaf de school naar de crèche is het nog zeker 15 minuten lopen. En onderweg zie je ook van alles. Arme huisjes, en mensen. Aangekomen bij de crèche, aan de buitenkant is het heel vrolijk. Maar binnen in is het wel armoedig. Het is allemaal oud, en ze hebben niet heel veel. Er staat 1 bedje in waar een kindje in slaapt, maar er ligt ook spullen in. Het is koud in de creche, ik had het zelfs koud, en ik heb het niet heel snel koud. Maar de kindjes liepen op blote voeten, terwijl de voetjes en handjes koud waren. En de omgang met de kinderen is toch anders dan in Nederland. Ik vond het wel heel indrukwekkend eerste dagje. Het waren 3 uurtjes. Ik heb geprobeerd een beetje rond te kijken, en met sommige kindjes te spelen. Ook de kleine kindjes komen gewoon op je af, terwijl ze je helemaal niet kennen. Dat is echt zo mooi en bijzonder. Dat vond ik wel heel mooi. En ze gaan rustig bij je zitten. We hebben nog geholpen met het eten, de kinderen hebben genoten van het eten. Ik vond het zelf wat minder er uit zien. Ik voel me wel op me plek in het gastgezin, ik zal wel aan de projecten moeten wennen. Maar dat is ook logische, wij zijn verwende mensen in Nederland. En dan kom je in een wat arme buurt van Afrika.

Ik heb een hele fijne vakantie gehad met Eline en Koen, en daar heb ik ook super blij mee. Want ik had echt wel te tijd nodig om even bij te komen van alles, en de stad een beetje te verkennen. Dat was echt heel fijn. En ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn verslag.

Ik mag het adres van het gastgezin gebruiken als postadres, als jullie het adres willen hebben. Zouden jullie dan mij even een berichtje willen doen via mail/sms/whatsapp. Ect. Want ik ga dat niet hier op internet zetten. De post kan ongeveer 2 weken onderweg zijn..

Veel Liefs,
Judith

  • 09 Juli 2013 - 17:12

    Marjan Koops:

    Hey Topper

    Leuk die verhalen zo te lezen..succes daar..ik blijf je volgen!

    Groetjes Marjan

  • 09 Juli 2013 - 19:10

    Ineke:

    Judith een super mooi verslag ga zo door leuk om te lezen!
    Ineke

  • 09 Juli 2013 - 19:35

    Rianne:

    he dappere Judith
    Gaaf om te lezen, Blijf heerlijk genieten en blijf gewoon lekker jezelf jezult zien hoe creatief je kunt zijn met je handen en voeten....
    He leuk om je verhalen te lezen ik blijf je volgen veel plezier
    liefs rianne

  • 09 Juli 2013 - 22:00

    Sylvia Kamerman:

    Hey Judith,

    Wat zul je hier enorm veel leren, zeg! Zelfs je engels ;)
    Leuk om zo nu en dan wat te kunnen lezen op deze manier. Succes!!!

    Groetjes Sylvia

  • 09 Juli 2013 - 23:28

    Annet:

    Lieve Judith, Wat heb je al veel beleefd:) Heerlijk dat je zo'n fijn welkom kreeg in het gastgezin. Ik hoop dat je je er steeds meer thuis gaat voelen. We denken aan je en wensen veel succes met alles! Liefs ook namens Marthijn en een dikke knuffel van Mijk en Lou

  • 09 Juli 2013 - 23:49

    De Regterschotjes:

    Lieve Judith,

    wat ontzettend leuk om dit zo te volgen!
    Wat een topper ben je toch, jij gaat het wel redden daar!
    Fijn dat je internetten kunt, lekker delen, bijkletsen, etc.
    We blijven je volgen hoor! En ontvangen graag je postadres.

    Heel veel liefs uit Wapenveld van
    Marijn, Sylke, Luna, Erik & Miranda

  • 10 Juli 2013 - 00:07

    Rob En Lisanne :

    He Juud!

    Leuk om op deze manier jouw avonturen te kunnen volgen.
    Heel veel succes en plezier deze week. Hopelijk ben je snel gewend aan je gastgezin en heb je een mooie tijd daar.

    Liefs, Rob en Lisanne

  • 10 Juli 2013 - 20:36

    Inge Huzen:

    Judith ik vind het super dat jij dit doet. En wat leuk dat je ons laat meeleven met je avonturen. Heel veel plezier en ik blijf je volgen. Groetjes van Mirjam's moeder

  • 10 Juli 2013 - 22:54

    Albert En Margriet:

    Hoi Judith,
    Wat een verhalen, leuk!! Logisch dat het spannend is, het is allemaal nieuw en je kent (nog) niemand. Heel veel sterkte en succes met alles!!!! Wij blijven je volgen en denken aan je.
    Lieve groetjes van ons

  • 12 Juli 2013 - 21:28

    Erik Boer10:

    Hallo Judith, leuk om je belevingen te lezen, Suc6 met je Engels maar Afrikaans is toch ook niet te verstaan.
    Veel plezier daar en wil jij je adres wel even doen via een weg...?
    Garoeten van ons boertienen.

  • 12 Juli 2013 - 22:42

    Henny En Jan IJzerman:

    Hallo Judith,

    Wat een verhalen zeg! We kunnen ons helemaal voorstellen hoe jij je daar als Dedemsvaartse in zo'n groot Afrikaans land moet voelen. Leuk dat je de eerste dagen met Eline en Koen zoveel hebt ondernomen. Je kunt, als je over heeeeeeel veeeeeel dagen thuis bent, wel een presentatie gaan houden over al je belevenissen. Nu gaat het echt beginnen! Je merkt wel dat het in Zuid Afrika heel anders gaat dan in Nederland. Dat wordt straks weer afkicken. Stuur je ons jouw postadres? Dan zorgen wij dat je een fraaie Hollandse kaart krijgt. Alle goeds gewenst voor de komende periode en we zien vol spanning uit naar het volgende verslag.
    Groetjes uit Harderwijk van Henny en Jan

  • 14 Juli 2013 - 10:18

    Esther:

    Lieve Judith,
    Wat super leuk om zoon passief verhaal te lezen!
    Wat doe je het goed zeg! Super!
    En wat leuk dat er meer vrijwilligers in het gastgezin wonen.

    Veel liefs, Esther

  • 14 Juli 2013 - 20:31

    Chris En Heidi:

    Lieve Judith,

    Wat gaaf om jou verhaal te lezen... en wat zal jij nog veel meemaken daar. Fijn dat je met Koen en Eline daar het land een beetje hebt kunnen verkennen en vooral genieten. Nu sta je er "alleen" voor. Wel fijn dat je een goed gastgezin hebt gekregen en toch nog een beetje je eigen taal kunt praten.
    We zullen op deze manier goed op de hoogte blijven van wel en wee. Je mag ons ook het adres wel sturen, dan kunnen wij je nog een keertje post sturen.

    He meisie rustig an in verweggiestan en we mailen/facebooken/berichten elkaar wel weer.
    Lieve groet vanuit Wezep

  • 16 Juli 2013 - 15:16

    Mieke Vogelzang:

    Hallo Judith

    Leuk om je reisverslagen te lezen. Wat een ( leer) ervaring,maar ook heel knap dat je dit doet!
    Geniet ervan om daar te zijn,ik blijf je volgen!:-)


    Veel succes! Groeten Mieke

  • 17 Juli 2013 - 14:39

    Gerrieke:

    Hé Judith,

    Heel veel sterkte voor de momenten dat het je even zwaar valt daar en heel veel plezier voor alle fijne momenten toegewenst! En fijn dat je een beetje Nederlands kan praten daar!

    Liefs Gerrieke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 883
Totaal aantal bezoekers 21438

Voorgaande reizen:

29 Juni 2013 - 10 Oktober 2013

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: