Week 5 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Judith IJzerman - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Judith IJzerman - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg Judith

04 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve mensen,

Het is alweer 2 weken geleden dat ik wat geschreven heb. En ik vind het echt heel leuk dat zo veel mensen mijn blog lezen.
Dinsdag 30 juli zat ik alweer één maand in Kaapstad. Het gaat best snel voorbij. Een week gaat echt heel snel voorbij. Ik heb nu al 4 weken op het project geholpen.. En ben nu al weer 5 weken in Kaapstad.

Week 3:
Vorige week heb ik de hele week geholpen in de crèche. Mij was gevraagd door de leiding van de school als ik de kinderen wil gaan onderzoeken qua gezondheid. De kinderen zijn erg verkouden, en hoesten veel. En ik heb gekeken hoe erg ze verkouden zijn ect. Ik heb de kinderen ook gewogen, opgemeten ect. Dat was wel erg leuk om te doen. En de kinderen werkte ook goed mee. Ik heb ook gekeken wat er qua hygiëne kan veranderd worden en dit wil aan gaan werken. Dat heb ik allemaal uitgewerkt eerst maar even in het Nederlands en toen in het Engels. En zo heeft de school ook de gegevens van de kinderen, en van hun ouders. Zo weten ze hoe de kinderen er aan toe zijn. De kinderen vinden het echt heel fijn als je komt. Elke morgen is het weer even feest als ik binnenkom. Want ze willen allemaal tegelijk bij je op schoot zitten, maar dat wil niet. En dan heerlijk spelen met de kinderen, je kunt echt merken dat ze snel bij je komen om even lekker bij je te kunnen zitten. Dat vinden de kinderen echt heerlijk. Het weer was deze dagen wat minder, het heeft veel geregend, en als het hier regent maakt het ook koud hier. In het weekend heb ik lekker niks gedaan, ik merk wel dat het best allemaal vermoeiend is. In het weekend lekker bijkomen. Ook werd mij gevraagd als ik posters wilde maken voor de crèche, zodat ze ook wat leren in de crèche. En dat ga ik zeker maken, want ik vind het belangrijk dat de kinderen ook wat leren. Zodat als ze naar school gaan toch wat weten. En nu is dat wel iets anders. Dus dat ga ik zeker maken.

Week 4:
Maandag kwam ik op de school, en ik mocht weer naar de crèche, en ik wordt elke dag weg gebracht door leerlingen van de school. Ik mag niet alleen naar de crèche lopen. Maar aangekomen bij de crèche was er maar één kindje. Dat is een beetje onnodig als ik ook bij de crèche ga helpen, want 2 begeleiders op 1 kindje is wel heel veel. Toen zijn we maar weer richting de school gelopen. Daar werd me vertelt dat de crèche deze week even gesloten is. En dat ik deze week bij de school mag helpen. Bij Grade R, de klas waar ik wel vaker heb geholpen. En dat vind ik ook erg leuk om te doen. Als de juffrouw ’s morgens de kinderen wat aan het vertellen is, zorg ik dat alles klaar staat voor de werkjes die ze gaan maken. Deze week was het Thema: Vliegtuig en luchtballon. Ze hebben hele leuke werkjes gemaakt deze week. En zo zie je ook welk kind heel snel een werkje maakt en welk kind een langzaam is. En dat sommige geen concentratie hebben. De juffrouw zingt ook met de kinderen, en wauw wat is dat gaaf om te zien. Soms staat de juffrouw voor in de klas te dansen en dan vragen de kinderen mogen wij staan juffrouw. En dan zegt de juffrouw ja dat mag, en wauw, dan dansen en zingen de kinderen. Dat is echt heel mooi om te zien. En zingen in het Afrikaans en Engels. En ik ken ook een paar liedjes die ze zingen , die wij in Nederland ook zingen. Dat is wel erg mooi om te zien. Ik heb deze week één keer weer een les mogen geven, de juffrouw zat nu wel achter in de klas. Het was ook even 1 uurtje. Maar ik mocht de kinderen een letter leren, en dit keer had ik de letter D gedaan. Het ging veel beter als de eerste keer, maar ik had nog niet het idee dat het super ging, maar ach, ik ben ook geen juffrouw hé. Na de letter, heb ik een boekje voor gelezen in het Afrikaans, dat is best wel grappig om te doen, ondanks dat het nog best wel lastig is soms. Maar de kinderen vonden het erg leuk. Nog wel een heel mooi compliment van de juffrouw. Ze vroeg toen de school uit was, geef je in Nederland ook les? Ik zei dat ik helemaal geen lerares was, en ook niet voor studeer, ze vond het echt heel goed hoe ik het deed. Mooi om mee te nemen! Ik heb haar even uitgelegd dat ik voor verzorgende studeer. Deze week is ook weer voorbij gevlogen.

Zaterdag 3 augustus ben ik nog met me huisgenootje naar Kaapstad geweest. Daar hebben we Bo-Kaap bezocht, dat zijn allemaal gekleurde huisjes. Vroeger was dat echt een hele arme buurt. Eerst zijn we het museum in geweest. Daarna zijn we beetje gaan rondlopen door de huisjes. Het is echt geweldig om die huisjes te zien. Na Bo-Kaap zijn we naar Distric Six Museum geweest, dat is een museum ook in de tijd van de apartheid. Dat was wel erg indrukwekkend. Daarna kwamen we op het idee om met de hop on hop of bus te gaan, en nu de blauwe route. Want het is echt heel mooi weer, dus dat hebben we gedaan. En wauw wat is Kaapstad toch een mooie stad. En het fijne is ook, dat je het mooie Kaapstad weer ziet, door de week zie je de armoede van Kaapstad. En dan is dit wel erg mooi. Ik heb er echt weer van genoten.
Af gelopen week was het ook echt weer heel mooi weer, dus ik heb veel in de zon gelegen.. Helaas met het gevolg dat ik nu erg verkouden ben.. want ’s morgens is het wat frisjes hier, en ’s middags is het warm, en ’s avonds koelt het weer af. En daar wordt je verkouden van.
Vandaag (zondag) is de laatste dag met het Nederlandse meisje hier. We hebben samen echt een hele leuke tijd gehad hier. Helaas moeten we afscheid nemen, en zit haar tijd hier alweer op. Ik zal haar wel missen, het was namelijk erg gezellig.
Ik ben aankomende week hier alleen in het gastgezin, en dan komen er weer 2 nieuwe mensen voor 2 weekjes.

Weer even een update vanaf mijn kant. Ik heb het hier naar mijn zin.Maar ik ben heel blij dat ik de mensen hier kan helpen!
Ik wens jullie allemaal nog een hele fijne vakantie, en voor de mensen die weer moeten werken, succes met werken!

Veel liefs,
Judith


  • 04 Augustus 2013 - 13:35

    Alie Hamhuis:

    Hallo Judith,

    Zo allemaal te lezen en gehoord te hebben heb je het super naar je zin.
    Wel jammer dat het Nederlandse meisje nu weg gaat maar je hebt gelukkig wel een lieve "vader en moeder daar" dat zit dus wel goed.
    Leuke foto's. Geniet nog de komende tijd.

    Liefs Jan en Alie Hamhuis en de kids.

  • 04 Augustus 2013 - 14:10

    Martine Van Der Meer:

    Super om dit weer te lezen! Geniet lekker van de weken die je daar nog bent! Snel weer een keer skypen!

    Liefs

  • 04 Augustus 2013 - 14:51

    Renske:

    Judith,

    Wat leuk om weer een stukje gelezen te hebben! Ik vind het echt geweldig wat je doet, mooi volhouden en leuk dat het zo goed gaat!
    We spreken elkaar wel via whats app en skype.

    Liefs xx

  • 05 Augustus 2013 - 23:05

    Bauwine:

    Lieve Judith,

    Ik ben heel blij dat het goed gaat met je. Wat een schitterende foto's! Ook leuk dat je al wat oppakt van die mooie Zuid-Afrikaanse taal. Ik vind je verslagen erg leuk om te lezen. Het is te hopen dat je nog wel terug wilt komen naar Nederland. Ik ben er niet helemaal zeker van...

    Liefs van Bauwine (en Rhodé en Enola, die net uit hun bed zijn gekomen om stiekem jou te zien)


  • 06 Augustus 2013 - 10:29

    Esther Schwieters:

    Heee Judith!

    Wat super leuk om de stukken te lezen. En te horen hoe het met je gaat!
    Ook er leuk om al die foto's te zien en natuurlijk te skypen!

    Geniet er maar van meid, voor je het weer ben je weer in Dedemsvaart!

    Veel liefs, Esther

  • 07 Augustus 2013 - 21:28

    Ineke:

    Hoi Judith,
    Fijn om je verhalen weer te lezen, geniet er maar van!
    Liefs ineke

  • 13 Augustus 2013 - 10:08

    Gregor:

    Opnieuw zeer leuk om je verslag te lezen en complimenten voor de foto’s.
    Gezien de grote smile op je gezicht op een van de foto’s gaat het erg goed met je. Super!
    Dat jij een boekje voorleest in het Afrikaans, dat had ik wel mee willen maken. Hopelijk wel een filmpje van gemaakt, gij die altijd en overal haar mobiele mee naar toeneemt? Ik merk dat je Engels is verbeterd, hop on hop off bus! Goed hoor. :-) Mocht een carrière als verzorgende toch niet brengen wat je in gedachten had dan is docente Engels misschien een ideetje.
    Ik wens je heel veel plezier met zoveel mogelijk kinderen tegelijkertijd op je schoot.
    Ook de groeten van mijn zus.
    Gregor

  • 16 Augustus 2013 - 21:16

    Sylvia:

    Hey Judith,

    Ik liep even wat achter met lezen, maar nu ben ik weer bij ;)
    Het klinkt als een erg geslaagde beslissing om naar Afrika te gaan, ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    Hopelijk ben je je verkoudheid inmiddels weer kwijt.....

    Ik vind het altijd apart dat daar dan bijna geen huizen zijn die 'gewoon' van bakstenen zijn gemaakt en dat we hier geen blauwe en groene huizen hebben...... :)

    De groeten van Sylvia

  • 20 Augustus 2013 - 15:06

    Mieke:

    Hallo Judith
    Leuk verslag van je belevenissen, je ontdekt nieuw talent bij jezelf..... Een docent en pedagogisch werk,hoop niet dat we je kwijt raken als verzorgende;-) Veel plezier en geniet ervan.
    Groet, Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 764
Totaal aantal bezoekers 21402

Voorgaande reizen:

29 Juni 2013 - 10 Oktober 2013

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: